08 juli 2012

Trädgård

Ännu en helt underbar och solig dag har vi begåvats med här i Skåneland. En del trädgård blir det ju oundvikligen då... Har rensat en hel rabatt där mina stackars rosor blivit sorgligt glömda men nu ser man dem alla igen. En stor gammal ros hade lyckats dra på sig bladlöss så sprutning med såpvatten är utförd och det verkade ta på en gång, men jag får väl hålla lite koll. Mördarsniglarna har skapat mer än ett grått hår på denna kvinnas skalle denna sommaren men nu har vi lyckats bli kvitt de flesta av sniglarna verkar det som. Men mycket grönsaker blir det inte i år eftersom sniglarna ätit upp det mesta i sin väg. Lite ärtor, bönor, majs och brysselkål är allt som verkar klara sig, tyvärr. Ska försöka återså lite sallad och spenat men sen får det va som det är.

Mitt i "allt eländet"(sagt med mycket humor i rösten), så finns det ju små glädjeämnen och ett av dem kommer här:

 

Min fina örtagård, som ju ännu inte är en riktig gård men örter finns 
det ju i alla fall och de växer och frodas. Tack vare min underbara make
 så fick jag alla dessa taktegelpannor på plats i våras så att de blev "lådor" 
som det gick att sätta ut i när det var tid för det.




En annan glädjande syn är att de rosenbönor som jag fick av Sofia och som jag satte för ett tag sedan har börjat "svinga" sig uppför sitt armeringsnät så sakteliga...







En av de stackare som sniglarna gick extra hårt åt, en tobaksplanta, har börjat blomma igen och verkar helt återhämtad. Ännu är undrens tider icke förbi, således.

1 kommentar:

  1. Riktigt fint med takpannor i örtagården...:) Blev en väldigt mjuk inramning på något sätt...
    Ljuvliga bilder i övrigt med...:)

    SvaraRadera