20 december 2013

Avslut och ny början

Så går vi mot årets avslut och därmed också mot nya saker som ska påbörjas. Jag funderar över året som gått. Blev det som jag trodde och hoppades på? Gjorde jag vad jag kunde för att samverka med högre makter på ett fruktbringande sätt? Eller kunde jag agerat annorlunda?

Det är viktigt, anser jag, att se i sin backspegel ibland, inte för att gnälla och beklaga sig över sådant som skett utan för att se mönster och bli en bättre människa. Mina sista 2-3 gångna år har inneburit många avslut och mycket utrensning av ting och personer som inte var bra för mig. Det passerade året har också varit så men det har ännu mer varit fokus på att fylla upp håligheter än att skapa dem. Drömmar som funnits så länge att jag inte är säker på om de ens har sin upprinnelse i detta livet utan att de kanske är medburna från svunna liv har äntligen blivit sanna. Frön som legat och torkat har visat sig ha en otrolig växtkraft om de bara sätts i marken och får vatten och sol och sådant har det varit mycket av. Just nu så snuddar bara en idé vid mitt medvetande och om den är god så rullar det igång något omedelbart. För mig är tiden för lång startsträcka över för denna gången.

Det kommande året då? Fick veta häromdagen att jag ska vandra med Idun vilket känns mycket trevligt, ljust och hoppfullt. Det passar exakt med var jag befinner mig nu. Slut för ett tag i alla fall, är det med haggakrafter och tunga, mörka grubblerier. Känner mig ung och lätt, dansar och sjunger hela tiden. Vilket är speciellt underbart vid denna tiden på året eftersom jag i många år, när jag jobbade som gymnasielärare, alltid var helt under isen i juletid. Varje morgon vaknar jag med ett leende och är nyfiken på vad dagen ska bringa och full av energi att ta tag i något som ska göras. Allting går lätt!

I morgon den 21 december infaller vintersolståndet och det är en alldeles speciell dag. Skiftet för det nya året. Egentligen skulle jag fira med en grupp häxor som hade vänligheten att bjuda in mig men tiderna passade inte så istället så ska jag fira själv, vilket var min första plan. En eld, jag och krafterna, inte dåligt det heller ;) Jag ska bjuda in min nya medvandrerska Idun, dra runa för att se hur året blir, kasta gammalt och öppna för nytt. Jag ska också göra lite extra Magi för en massa olika saker som är på gång runtom. Det är inte bara jag som växer, kan man ju lugnt säga.

Jag önskar er alla ett underbart nytt år och en lugn Yuletid med de som är er nära och kära. Tänk på att andas och var ärliga mot er själva. Arbeta med er egen själ istället för emot den. De som älskar er på riktigt kommer att förstå och vara stöttande även om ni bryter mönster som följts i generationer.

Ljus // Linda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar