31 oktober 2013

Som den envetna person jag är så har jag svårt att följa de högtider som många andra firar. De stämmer inte alltid överens med min världssyn. Känner att mycket av det som man "ska" fira är mänskliga påfund och så fort som man sätter ett namn och tradition till en tidpunk så riskerar man att förminska den verkliga kraften bakom de fenomen och skeenden som är förknippad med en speciell tid. Så ock med denna tid som många kallar Samhain, Halloween, Alvablot osv.

Det är en väldigt speciell period på året just nu då hinnorna är så tunna och alla världarna ligger så nära att man kan nå precis det man vill bara man räcker ut sin hand. Om jag väljer att se människors behov av att klä ut sig och fira denna högtid på olika sätt handlar som ett uttryck för att människan känner av skiftningarna men inte riktigt vet vad de ska göra med dem så kan jag glädjas för det kan ju innebära att det går i rätt riktning. Men tyvärr så tycks många fastna vid det som skulle beskrivas som ohyggligt, farligt och skrämmande. Men andevärlden och närheten till den är är allt annat än skrämmande för mig. Det är ett önskvärt normaltillstånd. Ett tillstånd som en gång var det som alla befann sig i. I en svunnen tid, är jag säker på att alla visste om varandra och kunde samarbeta över gränserna, att våra världar inte var separerade utan förenade. Min önskan och strävan är att vi ska uppnå detta igen men om vi ser andra världar som vi inte känner som hotfulla och skrämmande så känns vägen till en förening väldigt lång.

Tack och lov så vet jag att många firar denna tid som förmödratid och väljer att hedra sina avlidna som finns på andra sidan och det är precis så jag firar denna högtid. Vid elden med trumman i hand så sjunger jag minnen med mina tidigare jag och mina anmödrar och anfäder.

Dessa dagar är perfekta att använda till att festa med sina avlidna. Bjud in dem till ditt festfina middagsbord, upplyst av många levande ljus. Ha deras foto med, tala om och med dem och du kommer känna deras närvaro och kanske till och med se dem. Ställ farm stolar till dem och duka åt dem så att de känner sig extra välkomna.

Använd dig av kraften och möjligheterna som finns just nu och använd din magkänsla som ledstjärna så kommer det att bli en högtid du sent ska glömma.

2 kommentarer:

  1. Och det är väl så vi här i Norden och andra ställen med för all del firat från början. Det här med att klä ut sig och allt vad det innebär är väl ett påfund från de kommersiella krafterna. Tyvärr har dessa krafter starkt inflytande på folk :(
    Hoppas du haft en fin stund med dina nära och kära, både här och på andra sidan :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så, det finns så mycket fint som tappas bort i förvirringen, liksom.
      Ja en fin kväll blev det. Hoppas du hade det likaledes på ditt håll.

      Stora kramar // Linda

      Radera