27 december 2013

Så då kan ännu ett års julfirande läggas till handlingarna. Jag älskar verkligen att träffa min STORA familj och tycker det är extra roligt när alla kommer hit så jag får fixa och rå om. Men jag känner mig mer och mer kluven inför detta med julen för varje år som går. Julen i den form som den firas är ju kristen och vad folk än säger så är deras firande nedlusat av kristna symboler. Jag skulle vilja fira med bara hedniska symboler söka mig tillbaka men det är svårt när man är den enda i familjen som känner så. Jag firar ju den 21:a, midvinter med likasinnade eller själv men sen sitter jag mitt i den kristna julgröten liksom. Kristendomen har ju stulit hela grejen rakt av så det skulle inte vara någon stor eller svår sak att sudda ut det lilla som egentligen är deras påhitt, typ Jesus, körsång av psalmer i kyrkan och advent och sånt. Så nu funderar jag på en kupp... Nästa år kommer min jul bara att innehålla hedendom. Får se hur det lyckas ;). Mistel och tomtar har vi ju redan och nån krubba med Jesusbarn eller adventsljusstake finns här inte så vi är ju på ganska god väg.

Jaha, det var lite tankar i Yuletid. Ta det för vad det är ;) varken mer eller mindre.

En god fortsättning och ett lyckligt slut på 2013 och god start på 2014 om vi inte ses innan.
Stor kram från Trollmor på torpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar