28 januari 2013

Uppdatering 1

Jag har ju tidigare skrivit om att jag upptäckt No poo-rörelsen och hur jag experimenterade lite med det. Det jag till sist kom fram till var att mitt hår mådde super om jag tvättde det i bikarbonat och honung och stärkte upp ibland med ägg som en inpackning.

Nu är jag sådan i min konstitution att jag alltid måste ifrågasätta och jag ville veta om allt detta positiva som kommit med mitt skifte av hygienprodukter verkligen inte var bara fantasi och en frukt av min starka psykiska övertygelse. Så förra veckan använde jag vanligt schampo och balsam för att se hur det skulle funka. Redan första dagen började det klia i hårbotten men jag försökte intala mig själv att det var psykiskt... Efter några dagar blev klådan bara värre och till sist hade jag fått typ acneutslag i hela hårbotten och i ansiktet. Så då skulle det väl vara bevisat i och med detta att, i alla fall när det gäller mig, så är bikarbonat, ägg och honung något jag får leva med. :)

4 kommentarer:

  1. Och det är väl inget problem att leva med så naturliga saker :) En liten fråga...har världens problem att reda ut mitt hår och måste bara ha balsam....hur löser man det? Funkar det ändå?

    SvaraRadera
  2. Jag har inte använt hårschampo på ett år, kom jag på nu! Använde bikarbonat nästan hela den tiden, men slutligen blev mitt hår väldigt slitet (jag har ganska tunt hår, så vet inte om det kanske var för starkt för mig) och har nu gått till att tvätta håret med enbart honung ca var 14:e dag, mellan det använder jag bara vatten.
    Men den där ägginpackningen blev jag nyfiken på, rör man bara ihop ägg och har i håret eller ska det vara nåt mer tillsatt?
    Mvh Tika

    Och Månstråle: mitt hår var jättetrassligt när jag använde schampo, var tvungen att ha i balsam, men knappt trassligt alls när jag slutade med det, redan på dag 1, vilket var vad jag blev mest överraskad av. Kanske funkar ditt hår likadant?

    SvaraRadera
  3. Månstråle: Hade samma problem innan, utan balsam funkade det inte alls men nu är det inga problem alls. Dessutom har mitt hår blivit mycket tjockare.
    Tika: Jag blandar 2 ägg med lite honung och gelén från ett aloeverablad(som jag mixat)vispar samman det och häller det på en flaska för då är det lättare att hälla ut det i håret. Gnuggar in det i hela håret och så får det sitta i ca 20 minuter. Sen sköljer jag ut det med kallt vatten(så det inte koagulerar. Då blir håret jättemjukt.
    det luktar inte jättegott efteråt och ibland har jag därför blandat limeolja i blandningen och då dofter det fräschare efteråt. Annars kan man ta lite olja på händerna och fördela i håret efter tvätten också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för svar, det måste jag prova! :-)

      Radera