02 mars 2012

Häxkonster och kärleksknep

Just nu ströläser jag om denna boken. Ebbe Schön skriver om häxförföljelse, skrönor om vad häxorna tog sig för och annat som känns som mer äkta häxkonst i Sverige och övriga norden genom historien och nästan ända fram till våra dagar (1900-talets början). Många stackars djur får sätta sitt liv till i magins namn och en del känns lite krystat men andra saker är riktigt kul och inspirerande.


Bland annat berättas det om att blod och svett hade magiska krafter och ville man snärja en partner, detta fungerade för båda könen, så kunde man se till att bära ett äpple i sin vänstra armhåla en tid för att sedan få den tilltänkta att äta detta, så var saken avklarad. Eller så kunde man göra små hål i ett äpple och låta något av sitt blod dra in i frukten. Lyckades man sedan få den man trånade efter att inmundiga äpplet så var saken klar, man blev ett par.
Varje gång jag ser Ebbe Schön på tv eller läser något han skrivit så funderar jag på om han skriver enbart som historiker eller om han faktiskt tror på häxeri och trolldom själv. Jag upplever honom inte som kritisk i alla fall utan mer som roat intresserad. Boken är helt klart läsvärd, tycker jag alltså.

2 kommentarer:

  1. Hej Syster yster. Vilken fin blogg! Tur att det finns fler ordvävande häxor som vill dela sin verklighet.

    SvaraRadera
  2. Ja, du, en försöker så gott en kan...
    Kram på dig söstra mi.

    SvaraRadera